Sunday, November 27, 2011

Thank you


当友人问起我
“你的偶像是谁?”
“什么是偶像?”


以前
我不知什么是偶像

当我知道了偶像的意思后
也心目中也没出现偶像的影子


现在
我心目中偶像
只有一位——爸爸


我应该说
他是我生命中崇拜的一位

不像恩的爸爸那么能干
但对我来说他真的是一位好爸爸

他非常非常疼爱我和老弟

我小时候
爸爸忙着工作
当他回到家里
天都暗了

每一天
他只会问简单的一句
“你吃饱了吗?”
“功课做完了吗?”


我们两姐弟
都不会告诉爸爸我们的心事
或是任何生活上所遇到的事物

我们一家人
得空是
最多是到附近的百货公司逛逛

啊!动物园有去啦!

上了中学后
再也没有一家人到百货公司去了
更没像其他家庭那样去度假

结果
把我和弟弟
培养了粘在家的习惯


老爸常说:

-小时候-
Have to call auntie and uncle.
Everyone will like a girl who has good manners.

对他来说
你调皮无所谓
但一定要有礼貌


这一点
能解释
为什么
我不喜欢没礼貌的人 

-长大了-
Don't worry so much , concentrate in your studies
Take care of yourself.

他是英校生
所以他的华语发音不是很准
(我身为华校生,华语还不是。。。。)

When you good to others, maybe you get in return when you needed.
In Cantonese, 好心有好报
Maybe not for myself, for my children , for my grandchildren .

上个月
老爸和我谈天
谈了好久


I know, your friends can go here and there for holidays 
but you and your brother cant do it .

说到这一点
他好像有点内疚

有机会当然会去参与
我和弟弟也没说什么

When everyone planning to go for shopping . movie...
you stay at hostel and study .
I know that .

听到这段
我有点吓到

物质上满足
远远比不上你对我们所做的一切



是一位很从聪明的人

They want to promote me as engineer but I dont want . 
Ya . Is good to have a position .
 But I'm not stupid.
Without any qualification , 
I can be an engineer ,should be proud of it .

I dont want involve myself to all those nonsense- management conflict.
I'll have big responsibilities and have to on call for 24 hours. 
How about my family ?



他真的很顾家


不管他喝到多醉
他都会回家看看他的孩子
 而他的朋友还在醉。。一直到第二天

他为了到外公家接我
他步行了二十公里
原因是他那班酒鬼朋友不要载他到市区

我说:
“我和弟弟可以在外公家睡啊。。”

No . That's not the problem of where you sleep...
You have a home . 

家乡的朋友们,
所以 你们别指望
我有一天能在你们家过夜

很少爸爸会向自己的孩子说说对不起
我爸会


他可以在他的事业上爬得很高
但他不要

说得好听他是一位技术工人
不好听工厂员工

当他的上司没理由的责备他时
他会罢工
老板也拿他没办法因为
只有他会修理和发动工厂里的机器

One man standing there.The only Chinese.
They wanted to force me to leave .
If I leave I cant get any compensation .
30 years of hardship in the company .

原本德国人经营的工厂被本地人接手后
生意一落千丈
慢慢地几千位员工变成几百位。。几十位
最后剩下四位


我还记得
他的乌龟新老板
拨电话给老爸
要求他会到工厂一趟
为了让我把帮他启用已久没用的机器

答应了会给老爸薪金
结果?! 给一半而已

另一次
却叫我老爸去帮他们开生产线
工作时间却是在太阳下山后

很明显
他们正在做偷鸡摸狗的生意

还好
老爸拒绝了

I just need a simple live 
No need to have luxury car 


没有工作
生活还是要继续

爸爸觉不好吃懒做
我欣赏他
有上进心


我爸爸不比别人伟大
他有他教孩子的方式
而我和弟弟都能接受

跟我身边的朋友比起来
我爸算是管教起来还蛮严格的

其实从小到大
他没说不可以去这里那里, 不能去。。
或是一些拒绝我们的话

但我和弟弟自然而然知道
他是不想我们去或不想我们做



有些人会故意的不让朋友知道
他爸爸不好的一面
但是慈就不会

她会坦然的告诉身边的朋友
她爸爸是个怎样的人
当然你要主动去问这被动的家伙!

他不喜老爸喝酒
我也是

他不喜欢老爸吸烟
我也是

我们就这样
看着他们吸烟, 喝酒
。。。。
二十年这样过去


说真的
身为他们的孩子
我们也不想看见
他们的不健康的生活

“我要找一位像我爸爸那样的老公” 儿说。
对。我赞成。。

要说爸爸的故事
我看三天三夜都说不完

突然
我发现到原来我们都非常尊敬我们的爸爸

I hope you and your brother have a happy live.
No need to have big houses and become the richest ,
Simple and happy life is good enough .

Of course, will be happy if seeing you all getting marry 
=_='''''


Thanks for understanding and so caring 

不用客气!


I'm grateful to have a good daughter and son .
This is the greatest gifts I ever have,
Thank god.

You are my shining star , girl.


God is always great, you dont worry .
I'll do everything for you .

ok. Go and sleep now. 
Good night !

Daddy,
thanks for everything.
I Love You











0 comments:

Post a Comment